Hry doprovázejí lidstvo již od nepaměti. S vývojem nových technologií se vyvíjely i hry od mechanických až po elektronické. Počítačové hry v nejrůznějších formách ovlivňují životy milionů lidí již bezmála 40 let. Jsou nedílnou součástí každé moderní společnosti. Jen těžko bychom ve svém okolí nalezli jedince, který by se tomuto recentnímu fenoménu nikdy neoddával. Přesto, že úvahy o pozitivním či negativním vlivu moderních technologií na populaci rozdělují společnost již řadu let, jejich moc je stále silnější a nepostradatelnější. Počítačové hry se pro mnohé staly životním stylem, alternativní realitou, příležitostnou zábavou, zaměstnáním, ale i významnou uměleckou inspirací. Tyto artefakty a jejich nosiče se však těší i ryze odbornému zájmu, a to prostřednictvím antropologických, historických a nyní i archeologických výzkumů.
Archeologie v počítačových hrách
Vztah mezi archeologií a počítačovými hrami má několik forem i významů. V první řadě je to široká skupina her s archeologickou tématikou. Ty šíří zpravidla nerealistické, ale pro popularizaci velmi důležité povědomí o oboru. Bezesporu díky herním a filmovým adaptacím jsou za nejznámější archeology považováni Indiana Jones a Lara Croft. Harison Ford byl dokonce za popularizaci oboru oceněn členstvím v jedné z nejvýznamnějších světových archeologických organizací AIA (Archaeological Institut of America)1. Archeolog jako herní hrdina je rovněž jedním z nejčastějších i nejpopulárnějších námětů a přispívá k romantickým představám o pracovní náplni archeologa. Jen Lara Croft se již od roku 1996 stala námětem 18 a Indiana Jones dokonce 28 her 2,3. První hra s touto postavou byla vydána již v roce 1982, a to na legendární herní konzoli Atari 2600 3. Stalo se tak záhy po premiéře a komerčním úspěchu prvního ze série Spielbergových filmů o Indiana Jonesovi.
Televizní reklama z roku 1982 na hru Raiders of the Lost Ark (Dobyvatelé ztracené archy)17
Archeologie počítačových her
Druhou skupinu vazeb mezi počítačovými hrami a archeologií představuje tzv. archeogaming. Tento termín, který prozatím nemá uspokojivý český ekvivalent, však nezahrnuje pouhé hraní starých počítačových her, ale široké spektrum činností spojených s těmito artefakty. Patří sem například sběratelství her, konzolí, počítačů i ostatní související techniky, opravy, zprovozňování a technický popis zařízení. Dále pak tvorba databází počítačových her, včetně popisu námětů, hratelnosti, životopisů autorů, data vydání, dobových novinových článků, reklam a recenzí i komerční úspěšnosti 4. Archeogamer může tedy být na straně jedné vášnivým „pařičem“ starých počítačových her, na straně druhé však ceněným znalcem těchto významných a celou společnost ovlivňujících artefaktů. Důležitou součástí archeogamingu je také tzv. roleplaying, který bývá někdy nepřesně překládán jako hra na hrdiny. V tomto případě se však jedná spíše o archeogaming počítačových her, jejichž ústřední postavou je některý z hrdinů, což je základním motivem her obecně 5. Stejně tak hráč upřednostňující starou a již obecně nevyužívanou techniku je do značné míry vyznavačem livinghistory a zařazuje se tak k široké mase jedinců „hrajících si“ na středověké bojovníky, druhou světovou válku apod. Vyznavači archeogamingu však nejsou osobami uvězněnými v nedávné minulosti, ale významně ovlivňují i současné dění. Jejich přínosem je především šíření povědomí o starých počítačových hrách i technice, současný vývoj retro her na moderních i původních zařízeních i přispívání do expozic muzeí výpočetní techniky.
Archeologický výzkum počítačových her
Důležitým přínosem archeogamerů je kromě zmíněných činností také hodnocení provedení počítačových her s ohledem na jejich historickou i artefaktuální náplň a především podíl na realizaci archeologických výzkumů. Ačkoliv je tato vazba s recentní archeologií v současné době spíše raritní, její přínos je neopominutelný a v budoucnu možná vyústí v novou specializaci. Nejvýmluvnější a pravděpodobně i první obecně známý úzce specializovaný archeologický výzkum počítačových her se uskutečnil v letošním roce v Novém Mexiku. Tento neobvyklý, ale bezesporu hodnotný výzkum uskutečnila skupina umělců, archeologů a historiků nedaleko města Alamogordo v Novém Mexiku. Jeho cílem bylo potvrdit nebo vyvrátit legendu o deponování tisíců komerčně neúspěšných nosičů video her Atari i mnoha nefunkčních herních konzolí, ke kterému mělo dojít v září 1983. Skládka komunálního odpadu nacházející se v poušti nedaleko města se proto dne 26. 4. 2014 stala předmětem zájmu řady odborníků, dobrovolníků i fanoušků starých videoher.
Dle výpovědí pamětníků i několika novinových článků bylo na Alamogordské skládce kromě jiných komponentů „pohřbeno“ několik milionů herních nosičů. K tomuto zoufalému činu se vedení firmy Atari rozhodlo po té, co se ani v polovině roku 1983 nepodařilo prodat skladové zásoby určené k Vánocům předchozího roku a řada obchodníků vracela neprodané zboží zpět dodavatelům6. Jako hlavní důvod obchodního neúspěchu, který vyústil v mnoha milionové finanční ztráty společnosti, je považováno přecenění prodejního potenciálu hry E. T. the Extra – Terrestrial (E. T. mimozemšťan). Té bylo vyrobeno téměř 5 milionů kusů, z toho se však 3,5 milionů neprodalo. Nízký zájem o zboží byl způsoben jak nekvalitním provedením hry, negativními recenzemi i špatnou prodejní strategií. Ačkoliv komerčního neúspěchu se dočkala i řada dalších počítačových her téhož výrobce, lokalita u Alamogorda je neodmyslitelně spjata právě s postavou E. T.7
Vánoční televizní reklama z roku 1982 na hru E. T. the Extra-Terrestrial (E. T. Mimozemšťan)18
K deponování materiálů do prostoru komunální skládky mělo dojít 27. září 1983 v noci6, 7. Přesnější množství uloženého zboží není známé a Atari záměrně tyto údaje neposkytla7. Dle očitých svědků zde však byl uložen obsah 14 kamionů8. Firma se podle dobových zpráv snažila událost vydávat za ekologickou likvidaci jedné ze svých továren v nedalekém El Pasu, který probíhal ve stejné době7. Záhy po uložení se však začaly množit případy rabování a nezákonných výkopů, a to z řad místních dětí, které ze skládky přinášely množství funkčních video her E. T., Raiders of the Lost Ark (Dobyvatelé ztracené archy), Defender a Bezerk. Atari na tuto situaci reagovalo střežením oblasti a zabetonováním místa deponování materiálu7. Událost se postupem času stala legendou a vyskytla se řada jejich odlišných verzí. Po třiceti letech se proto skupina badatelů a umělců rozhodla dostupné informace ověřit exkavací zmíněného prostoru.
Reportáž z výzkumu Alamogorské skládky I. K videu lze zobrazit přepis textu i anglické a české titulky.16
Výzkum inicioval filmový režisér, scénárista, dokumentarista Zak Penn ve spolupráci s marketingovou společností Fuel Entertainment a známým výrobcem konzolí Xbox Entertainmet9. Příběh o deponování videoher by se měl společně s přípravou a realizací exkavace stát náplní jednoho z dílů chystaného dokumentu o dějinách videoher7. Dalšími členy týmu jsou pak Andrew Reinhard jeden z předních archeogamerů, který chce tímto způsobem „exhumovat“ povědomí o legendárních hrách pro Atari 2600. Dále pak skupina historiků (Bret Weber, Raiford Guins) věnujících se mimo jiné i dějinám počítačových her10. Do projektu se zapojil i Ernest Cline autor sci-fi románu „Ready player one“ zobrazující budoucnost jako nehostinné prostředí, kde jediným útočištěm obyvatel je stálé připojení na virtuální realitu11, 12. Nedílnou součást týmu stanovující metodu terénních prací tvořili dva archeologové, a to Richard Rothaus13, Bill Caraher14 i (antropoložka) Lindsay Eaves15. Ačkoliv jejich profesní specializací není recentní ani garbage archeologie, k zapojení do projektu je vedla řada zkušeností s lokalizováním objektů, plošným odkryvem terénu, stratifikací i osobní vztah k Atari a jeho produktům 10, 13, 14, 15. Výzkumu se aktivně i pasivně zúčastnilo i mnoho nadšenců a dobrovolníků, kteří zdee chtěli být osobně přítomni prověřování legendy10. Zajímavostí je, že výzkumu se zúčastnil i tvůrce neúspěšné hry E. T. (Howard Scott Warshaw), hry která se stala ústředním motivem celého projektu16. K výzkumu se dokonce vyjádřil i bývalý vedoucí jednoho z Atari závodů James Heller, který v roce 1983 rozhodl o deponování materiálu. Dle jeho slov je však legenda o uložení milionů her přehnaná. Skutečný počet „pohřbených“ nosičů by měl činit 728.000 kusů7.
Fotografie z výzkumu Alamogorské skládky 20. Kompletní foto album naleznete zde.
Část souboru nalezených her. Na snímku hry E. T. v původních obalech 25
Samotné terénní práce, které svým charakterem spadaly spíše do podoboru garbologie, prováděli technici a dobrovolníci pod vedením zmíněných archeologů. Situaci komplikoval fakt, že povolení k odkryvu skládky bylo kvůli místním ekologickým nařízením vystaveno pouze na jeden pracovní víkend, a tudíž bylo možné lokalitu pouze ovzorkovat. Nejmladší vrstvy spojené s třicetiletou produkcí městského odpadu byly částečně odstraněny pomocí mechanizace, a to formou několika řezů v místě, kde bylo uložení videoher předpokládáno. Starší vrstvy již byly odebírány ručně, získaný materiál ukládán do plastových věder a přenášen na místo třídění, kde byly také stanoveny předběžné výsledky16, 19.
Reportáž z výzkumu Alamogorské skládky II. K videu lze zobrazit přepis textu i anglické a české titulky.19
Výzkum na Alamogordské skládce i přes svůj nevelký rozsah legendu o pohřbení tisíců videoher potvrdil a přinesl řadu nových poznatků. Na místě bylo nalezeno větší množství téměř nepoškozených kazet, často i v původních obalech. Tvrzení, že hry byly před uložením znehodnoceny, je tedy vyvráceno. Naopak za s největší pravděpodobností pravdivé lze považovat zprávy o úspěšném rabování místa místními dětmi. Ačkoliv přesná data o počtu nalezených videoher nebyl dosud uveřejněn z dostupných informací je zřejmé, že převážnou část souboru tvořila hra E. T., což nadmíru splnilo stanovené předpoklady7, 11, 16. Výzkum se však nesl i ve znamení sporu mezi archeology a umělci, kteří oproti podrobnému dokumentování lokality preferovali pouhé prosté potvrzení nebo vyvrácení legendy formou představení několika nálezů16. Na druhé straně však měl tento projekt obrovský ohlas u sdělovacích prostředků i veřejnosti. I když po odborné stránce jsou dosavadní výsledky výzkumu diskutabilní, jeho popularizační přínos je neopomenutelný. Příběh o pohřbení E. T. her v Novém Mexiku se stal inspirací pro řadu umělců, recesistů i podivímů, kteří vytvořili celou řadu tématických předmětů. Objevují se trička, figurky, stavebnice a dokonce i videoklip inspirovaný touto událostí. Ten můžete shlésnout zde.
Několik příkladů předmětů vytvořených na základě legendy o E. T. Lego stavebnice 22, dva návrhy triček 23, 24.
Závěr
Jak tedy hodnotit vztah archeologie a počítačových her? Jedná se o komplexní vědecké téma nebo jen recesistické akce odborníků a publicistů? Současný přístup nese bezesporu prvky obou pojetí. Ačkoliv hlavní představitelé archeogamingu i iniciátoři zmiňovaného výzkumu jsou především „nevědečtí“ nadšenci, jejich systematické pracovní postupy i snaha o zapojení odborníků svědčí o snaze iniciovat pravidla vztahu mezi archeologií a počítačovými hrami. Je tedy pravděpodobné, že tyto aktivity vyústí v etablování nové specializace na tyto společensky velmi významné artefakty. Stejně tak tomu bylo i u dnes plně respektované industriální archeologie i řady dalších subdisciplín, které rovněž vznikaly z popudu a volnočasových aktivit poučených nadšenců. To že společnost přijímá počítačové hry a výpočetní techniku obecně jako artefakty zasluhující studium i ochranu dokládá existence několika institucí specializujících se na tuto problematiku. Důkazem přijetí počítačových her jako předmětu ryze odborného výzkumu pak bude publikování studie o tomto tématu. Budoucnost tedy ukáže, jak se k této situaci postaví například archeologové spolupracující na Alamogorském projektu. Asociace recentní archeologie bude vývoj této problematiky i nadále sledovat a o nových poznatcích informovat.
Dodatek
Skupina archeogamerů v zahraničí i v ČR vytvořila přesné kopie řady starých počítačových her, které si lze zahrát on-line. Pokud se tedy chcete vcítit do role dítěte, které dostalo k Vánocům hru E. T. nebo Raiders of the Lost Ark (Dobyvatelé ztracené archy), využijte následující odkazy. Zážitek bude jistě stát za to. Brzy pochopíte proč několik set tisíc nosičů těchto her skončilo v poušti.
E. T. Mimozemšťan - odkaz
Dobyvatelé ztracené archy - okaz
Pokud máte problém s nastavením vaší Javy, postupujte podle tohoto návodu. Odka zde.
Požité zdroje:
texty:
1) http://www.archaeological.org/news/aianews/282 (citováno 7. 5. 2014)
2) http://cs.wikipedia.org/wiki/Tomb_Raider (citováno 8.5. 2014)
3) http://indianajones.wikia.com/wiki/List_of_Indiana_Jones_video_games (citováno 8. 5. 2014)
4) http://archeogaming.blogspot.cz (citováno 10. 5. 2014)
5) https://plus.google.com/115188516889197191488/posts (citováno 10. 5. 2014)
6) http://mashable.com/2014/04/25/et-landfill-dig/ (citováno 10. 5. 2014)
7) http://en.wikipedia.org/wiki/Atari_video_game_burial#cite_note-42 (citováno 10. 5. 2014)
8) http://www.nytimes.com/1983/09/28/business/atari-parts-are-dumped.html?scp=3&sq=atari&st=nyt (citováno 11. 5. 2014)
9) http://www.fuelentertainment.com/projects/dumping-the-alien/ (citováno 11. 5. 2014)
10) http://archaeogaming.wordpress.com/ (citováno 12. 5. 2014)
11) http://mashable.com/2014/04/26/legend-confirmed-atari-2600-e-t-game-discovered-at-new-mexico-dig/ (citováno 12. 5. 2014)
12) http://www.databazeknih.cz/knihy/ready-player-one-119273 (citováno 13. 5. 2014)
13) http://independent.academia.edu/RichardRothaus/ (citováno 13. 5. 2014)
14) http://www.und.nodak.edu/instruct/wcaraher/HomePage.html (citováno 14. 5. 2014)
15) http://uiowa.academia.edu/KEaves (citováno 14. 5. 2014)
videa:
16) https://www.youtube.com/watch?v=8jHpOsJQaHM#t=135 (citováno 14. 5. 2014)
17) https://www.youtube.com/watch?v=asw5laeiuvU (citováno 14. 5. 2014)
18) https://www.youtube.com/watch?v=o8JtRmnISUg&feature=youtu.be (citováno 14. 5. 2014)
19) https://www.youtube.com/watch?v=NHXK2mKtu20 (citováno 14. 5. 2014)
21) https://www.youtube.com/watch?v=8Rt_3_bQVJU (citováno dne 15. 5. 2014)
Obrázky:
20) http://readwrite.com/2014/04/28/atari-et-dig-alamogordo-game-list#awesm=~oEqos8oTyBpIP5 (citováno 15. 5. 2014)
22) http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2012/12/11/fan-builds-atari-2600-39-s-e-t-the-extra-terrestrial-out-of-legos.aspx (citováno dne 15. 5. 2014)
23) http://www.pinterest.com/pin/503699539544105341/ (citováno dne 15. 5. 2014)
24) http://www.geeksofdoom.com/2014/05/09/geek-gear-e-t-atari-video-game-shirt-8-bit-legend (citováno 15. 5. 2014)
25) http://news.xbox.com/2014/04/ent-atari-dig (citováno 15. 5. 2014)
26) http://www.8-bitcentral.com/ (citováno 15. 6. 2014)